En konststuderandes framtid

2010-08-20
Det är med stora förhoppningar jag ser fram emot sista året som student. Praktikkursen fanns fortfarande tillgänglig, med 2 gånger 10 veckors praktikperioder som kan göras på samma eller olika arbetsplatser. Den stora frågan är, vilken arbetsplats gynnar mig mest? Vilken plats får jag mest utbyte av?
Dagarna som gått har jag varit upprymd och ser fram emot att få praktisera. Men idag slog det mig att jag inte har den kunskap om samtidskonst som kanske krävs? Min akilleshäl är definitivt samtidskonsten, men det är därför jag vill utvidga min kunskap och bli bättre. Min sambo kan intyga att varenda lediga stund sitter jag med näsan i böcker eller surfar på internet för att uppdatera mig. Däremot måste jag försöka ta mig ut mer på utställningar för att öva upp mitt "konstseende". Men med en 11-månaders hemma och en sambo som jobbar heltid, och dessutom en flytt, utomlandsresa, extra jobb och tre universitetskurser, är det svårt att hitta tid. Men jag är inte den enda som kämpar med dygnets 24 timmar. Jag är i alla fall nöjd över att ha kommit iväg på "and there was light"! Det är tack vare min sambo!

Sedan stundar examensarbetet i höst och funderingar kring ämnesvalet har tagit mig månader att komma fram till och då har jag inte ens smalnat av ämnet. Med andra ord har jag inte kommit till en exakt frågeställning. Min idé är ändå att få inspiration av de två övriga kursen som behandlar utställningen som form, språk och idé och utifrån dem hitta en bra infallsvinkel på uppsatsen. Jag har kommit så långt att jag vill genom mitt arbete skapa en kontakt med arbetsplatser som muséer, kommunen och andra privata aktörer. Jag vill få insikt och kunskap om hur arbetet faktiskt går till i en verksamhet som t.ex. Konstmuseet i Skövde eller hur konsten får sin luft från kulturnämndens beslut. Det skulle också vara intressant att jämföra en statlig ägd instution som konstmuseet med ett privat ägt galleri. Undersöka anställdas intention och syfte med arbetet. Båda platserna genomför utställningar, skiljer sig det arbetet från varann?
Som ni märker är idén endast "in the making" och förhoppningsvis med hjälp av en handledare kommer jag fram till en mer precis och lämplig frågeställning.

2010-08-14
Denna höst har jag sannerligen många bollar i luften. Jobbet (som ni kan läsa nedan) gick inte till mig, inte förvånad där. Men jag har inte desto mindre att göra. Sökt tre kurser och ska studera dem parallellt, kurserna är följande: "Konstvetenskap C", "Att tillgängligöra kulturarv" och "Kutlurpedagogik". De två sistnämnda gynnar mig inom musei- och utställningsvärlden (förhoppningsvis) eftersom de behandlar utställningar och dess formspråk. Sådana kurser fattas mitt program helt och hållet, och jag ansåg det smart att tillägga dem. Det har gynnat mig mer än så. När jag läste genom en bok för kursen Kulturpedagogik "När rökan lagt sig", behandlade ett avsnitt rent praktiskt om hur en utställning föds och vilket arbete som ligger bakom, gick det upp för mig vad jag verkligen vill syssla med inom kulturbranchen. Jag vill forma och arbeta med uställningar! Vilken lättnad! Sambon har tjatat och tjatat på mig att verkligen fundera ut något som passar mig och arbeta mot det målet. Jag håller med honom, men det var allt svårt eftersom branchen är helt ny för mig. Men just detta avsnitt talade rakt till hjärtat (men givetvis också intellektet). Nu gäller det bara att göra det mesta av de två kurserna som behandlar utställningsspråket och dess problem och metoder, och koppla detta till examensarbetet i kursen Konstvetenskap C. Hänger ni med?
Förhoppningsvis leder denna hösttermin fulld av teoretiska studier, mot en vårtermin av praktik hos ett museum.I sin tur hoppas jag ta mig ur butiksträsket till sommarjobb och byta upp mig till ett arbete som passar min karriär bättre!

2010-06-26
Sökt jobb som projektledare för Konstens år 2011. Spännande, men utsikterna är väl inte ljusa, då min examen inte är färdig och för jag har inte mycket erfarenhet inom projektledning. Men man vet aldrig vad som händer!