tisdag 8 juni 2010

Ian Newbery i Mariestad

Den 20 juni kommer Ian Newbery till Mariestad. Det är en perfekt resa på 3 mil för att kunna njuta av hans skulpturer och även njuta av Mariestad, om det är fint väder vill säga. Det är Panncentralen Galleri som anordar denna konstupplevelse i form av en skulpturvandring. Utställningen håller på till den 15 Augusti. Jag kommer definitivt avlägga ett besök och hoppas på fint väder!


Ian Newbery är faktiskt inte känd för mig innan. Måste dock erkänna att jag är enbart en Rockie i konstvärlden. Därav anledningen till att ta mig ut till utställningar. Jag googlade honom och fick se många skulpturer av honom och även skisser (som kommer ställas ut i Panncentralen). Skisserna har mjuka och organiska former och jag får bilder av kvinnors könsorgan, nakna kvinnokroppar. Här ser ni ett exempel:





Andra skisser påminner mig om barnafödsel, celler som delar sig. Andra skisser ter sig mer maskulina för mig. Linjerna är taggiga och grova, inte lika mjuka och runda. Formerna är fallos-liknande, spiral formade är vissa. Påminner mig om bendelar. Mycket hämtad från människokroppan, naturen, biologin.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar