söndag 20 juni 2010

Queer "Disindentification"





Göteborg Konsthall kommer den 2 juli öppna för en utställning kallad "Disindentification". Ett gäng internationella konstnärer reflekterar och förhåller sig till José Esteban Muñoz begrepp disidentification, genom uttryck som målningar, videor, fotografi och skulptur. (Läs rescension av Muñoz bok "Disidentifications: Queers of color and the Performance of Politics" här). Muñoz har utforskat och analyserat den färgade gay-världens konstuttryck. Den gruppens konst är , enligt författaren, i spetsen av avant-gardet då de utmanarsamhällshegemonin och dess normer. Gruppen vill skapa ny "world-making" och nya sociala relationer genom att ta samhälletsgrunder och anpassa dem till deras kultur, ofta genom drag, maskerad och liknande. Alltså att "disidentifiera" sig med samhället, kan man enkelt uttrycka det, genom användning av kroppen och sin sexualitet synliggöra och ifrågasätta samhällets normer.


Utställningens konstnärer använder den spefulla, förvanskade och fabricerade kroppen som svävar mellan fiktion och verklighet, står det på Göteborgs Konsthalls hemsida. Mycket intressant beskrivning av utställning. Därför kommer jag försöka ta mig dit för att vidga mitt tankesätt. För mig kommer detta bli en annorlunda upplevelse, eftersom performancekonst är inget som tillhör vardag för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar