tisdag 15 juni 2010

Stefan Jarl, en ny skrämmande bekantskap


Jag läste SLA imorse vid frukosten. En liten notis om Skarapojken Stefan Jarl, som har fått mottaga regionens kulturpris. "Intressant", tänkte jag. "Undrar vem han är och vad han har hittat på?". Det visar sig att denne Stefan Jarl är en mycket prisbelönad dokumentärfilmare. Just denna film "Underkastelsen" har FN visat i New York under en stor internationell miljökongress och senare ska forskare i Genéve även få se dokumentärfilmen. Jag skäms nästan över att Stefan Jarl har undkommit min radar, han har trots allt producerat filmer i över 30 år. Visserligen ligger mitt huvudsakliga intresse i konst, men en bra dokumentärfilm tackar jag inte nej till heller.


Hans dokumentärfilmer visar stort socialt engagemang och genombrottet kom med "De kallar oss mods" 1968. Filmen skildrar två unga stockholmare som lever utanför samhället. Filmen blev en del i en triologi där resterande filmer visar hur ungdomarna dras allt djupare ned i drogträsket och den kriminella världen.


Underkastelsen berättar om kriget vi människor för mot oss själva. Ända sedan andra världskriget har vi pumpat ut kemikalier, som vi får i oss i blodet. Mellan 300 och 400 kemikalier har vi i vårat blod, vilka konsekvenser får det på våran hälsa? våra barn och barnbarns?
Med i filmen är Eva Röse, vi får följa henne när hon är gravid och under filmningen föder hon sitt barn.


Vet knappt om jag vågar se denna film. Jag själv har nyligen fått en dotter, jag vill knappt veta vad det är jag har fört över till henne. Antar att det är precis därför jag ska se den, få upp ögonen och förstå hur verkligheten fungerar. Framförallt, vad jag ska göra för att undvika detta. På dokumentärfilmens hemsida finns det råd vad man själv kan bidra med.
För er som är intresserade att se denna prisbelönta dokumentärfilm visas den på SF i Mariestad, boka biljetter här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar